Prowadzisz sklep internetowy, ale sprzedaż nie jest tak duża jak zakładałeś na początku? Martwisz się, że sklep się nie rozwija i nie wiesz co robić by to zmienić? Oczywiście przyczyny mogą być różne – sytuacja na rynku, zapotrzebowanie na określone produkty czy ich jakość – może jednak problem leży po stronie samego sklepu internetowego? Sprawdź to, zacznij od poznania 7 podstawowych błędów i wyeliminuj je ze swojego sklepu internetowego.

1. Brak dokładnych informacji o produkcie

Klient nie ma możliwości zobaczenia produktu, obejrzenia go z każdej strony, dotknięcia. Kluczowym jest zatem by produkt jak najlepiej opisać. Użytkownik powinien otrzymać komplet informacji technicznych oraz opis produktu napisany z uwzględnieniem języka korzyści, który dodatkowo przekona go do zakupu. Warto pamiętać, że sprzedaż w Internecie nie różni się bardzo od sprzedaży w sklepie stacjonarnym. W obu przypadkach decyzja zakupowa w dużym stopniu zależy od prezentacji produktu oraz odpowiednio dobranych słów, które zachęcą do skorzystania właśnie z Twojej oferty.

Należy również zadbać o wprowadzenie spójnego systemu opisywania produktów w sklepie internetowym, tak by opierał się on na określonym schemacie. Jest to istotne ze względów funkcjonalnych i estetycznych zarazem. Ułatwia użytkownikowi poznawanie oferty sklepu internetowego oraz jednocześnie sprawia, że sklep jest odbierany jako uporządkowany i przejrzysty a tym samym profesjonalny i godny zaufania.

Istotnym elementem informacji o produkcie są zdjęcia, to one przybliżają produkt, to jak wygląda, dlatego tak ważnym jest by zadbać o ich wysoką jakość. Wskazanym jest, zwłaszcza w przypadku bardziej złożonych produktów, by zdjęcia pokazywały produkt z różnych perspektyw. Dodanie obok zdjęć produktowych, tzw. zdjęć z życia wziętych, czyli wykonanych w sytuacjach i miejscach, gdzie produkt będzie używany, ułatwia potencjalnym klientom podjęcie decyzji zakupowych. Warto zatem w nie zainwestować. Więcej na temat zdjęć przeczytasz w naszym artykule Jak sprzedawać za pomocą zdjęć.

2. Nieatrakcyjna i niespójna warstwa graficzna

Kupujemy oczami, szczególnie online, gdy nie możemy dotknąć produktu. Jakość zdjęć produktów w sklepie internetowym jest wobec tego nie do przecenienia. Jednak nie należy zapominać, że nie tylko one wpływają na odbiór sklepu internetowego przez osoby go przeglądające. Logo, banery, przyciski, nagłówki i wszystkie elementy graficzne decydują o tym czy Twój sklep internetowy zostanie odebrany jako atrakcyjny i godny zaufania, czy też przestarzały i tym samym mniej profesjonalny, co przełoży się na spadek zaufania i chęci dokonania zakupów.

Bez atrakcyjnych i spójnych grafik nie zbudujesz wiarygodności nowego sklepu internetowego. Dobrana kolorystyka i kroje pisma powinny być konsekwentnie stosowane i wspierać budowę silnej marki sklepu. O dobrym pierwszym wrażeniu i tym jak potencjalny klient oceni Twój sklep, decyduje kilka pierwszych sekund. Prowadząc sklep stacjonarny dbasz o czystość, wystrój wnętrza i ułożenie produktów. W przypadku sklepu internetowego zadbaj o funkcjonalny i przemyślany układ, zastosowanie spójnej identyfikacji wizualnej dopasowanej do charakteru biznesu oraz dobre zdjęcia.

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi artykułami dotyczącymi znaczenia dobrej identyfikacji wizualnej oraz doboru kolorystyki dla firmy. Wskazówki w nich zawarte można z powodzeniem zastosować również w odniesieniu do sklepu internetowego.

3. Brak dostosowania do urządzeń mobilnych

Coraz częściej dokonujemy zakupów z poziomu smartfonu lub przynajmniej wykorzystujemy go do przeglądania oferty by potem kupić już wybrany produkt korzystając z komputera. Sklep internetowy musi być zatem dostosowany do urządzeń mobilnych, inaczej zamyka się na znaczną grupę klientów, którzy nie mogąc zapoznać się z ofertą na smartfonie lub tablecie, po prostu nie wrócą już do zakupów w Twoim sklepie internetowym.

Czytelny i prosty w obsłudze na urządzeniach mobilnych sklep internetowy to obecnie wymagany przez użytkowników standard. Jednocześnie także Google bierze pod uwagę responsywność podczas umieszczenia stron w rezultatach wyszukiwania. Nie zapominaj również, że jeśli prowadzisz działania w mediach społecznościowych, to będą one generować głównie ruch na urządzeniach mobilnych.  Zadbaj więc by użytkownicy, których przekierujesz do swojego sklepu z poziomu Facebooka czy Instagrama, chcieli tam zostać na dłużej.

4. Skomplikowany proces zakupu

Klientowi spodobała się oferta Twojego sklepu internetowego, jest gotowy kupić wybrany produkt lub produkty, przechodzi do koszyka i… rezygnuje! Dlaczego? Nie wie, co wybrać, gdzie kliknąć, bo koszyk jest nieintuicyjny i nie prowadzi go krok po kroku przez proces zakupu. Wymagasz zbyt dużej ilości danych, które są zbędne, użytkownik zaczyna się zastanawiać, po co o nie prosisz, pojawiają się w jego głowie wątpliwości i porzuca zakupy. Może nie chce mu się po prostu tych wszystkich pól wypełniać? A może wypełnił wszystko, ale nie ma dostępnej preferowanej przez niego formy płatności czy dostawy i się zniechęca, bo trudno mu się dogadać z kurierem ws. terminu dostawy i woli korzystać z paczkomatów?

Powody rezygnacji z zakupu na poziomie koszyka są zróżnicowane. Należy zatem zadbać o to by proces zakupowy był prosty i zrozumiały, dawał użytkownikowi możliwie szeroki wybór opcji płatności i dostawy, nie wymagał podawania zbędnych informacji. Możesz wówczas liczyć, że więcej osób dokończy zakupy.

5. Nieaktualizowanie treści

Sklep internetowy powinien zawierać aktualne informacje. Nie tylko nie mogą być dostępne produkty, których już nie ma w sprzedaży, ale także godziny pracy, dane kontaktowe, czy informacje o bieżących promocjach muszą być aktualne.

Jeśli podczas uruchamiania sklepu zdecydowaliśmy się na prowadzenia aktualności lub bloga to powinniśmy zadbać o ich stałe publikowanie. W przeciwnym razie, gdy użytkownik wejdzie na zakładkę z aktualnościami lub blogiem, na których będą treści sprzed kilku miesięcy lub lat, może zadać sobie wręcz pytanie czy sklep nadal działa i po prostu przejdzie do konkurencji.

6. Brak optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych

Optymalizacja sklepu internetowego pod wyszukiwarki to działanie złożone i długofalowe. Warto jednak od początku istnienia sklepu zadbać o kilka podstawowych kwestii w tym zakresie:

  • Treści powinny być obszerne (wyczerpujące opisy usług i produktów), oryginalne (nie kopiowanie opisów z innych stron np. producentów, hurtowni), odpowiednio podzielone (poprzez wykorzystanie nagłówków), a także zawierać słowa kluczowe (wyrazy, które wpisywane są w wyszukiwarkę Google w celu znalezienia określonych informacji, usług czy produktów).
  • Sklep powinien posiadać certyfikat SSL. Jest to narzędzie poświadczające wiarygodność domeny bądź domeny oraz jej właściciela. Potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Jest gwarantem zachowania poufności danych i całej komunikacji. Strony, które nie posiadają certyfikatu SSL są uważane przez wyszukiwarki jako niebezpieczne dla użytkowników Internetu. Ma to negatywny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego.
  • Należy ustawić meta tytuły oraz meta opisy. Meta tytuły wpływają bowiem na ocenę tematyki strony przez wyszukiwarkę, a jednocześnie są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Powinny one zawierać słowa kluczowe związane z tematyką danej strony. Natomiast meta opisy nie wpływają na pozycjonowanie, ale ponieważ są wyświetlane w wynikach wyszukiwania mogą zadecydować o tym czy użytkownik zdecyduje się wejść na stronę sklepu internetowego. Warto zatem zadbać również o ten element.
  • Trzeba zweryfikować czy zdjęcia w sklepie internetowym posiadają opisy alternatywne, czyli opisy wyświetlane na stronie zamiast grafiki, gdy występują problemy z jej załadowaniem. Są one jednocześnie istotne z uwagi na SEO, dostarczają bowiem informacji o tematyce strony.

7. Zapominanie o użytkowniku

To, że doskonale znasz swoją ofertę i swój sklep internetowy, nie znaczy że użytkownik też je zna. Być może to jego pierwsze spotkanie z Twoją firmą, zadbaj by było udane i zaowocowało kolejnymi. Zastanawiasz się jak to zrobić? Spójrz na swój sklep oczami osoby, która go nie zna, zastanów się czy wszystkie kluczowe informacje są łatwo dostępne, czy nawigacja jest prosta i łatwa do zrozumienia, a produkty sensownie pogrupowane w kategoriach i wyczerpująco opisane.

Jeśli nie umiesz „wejść w buty” użytkownika, poproś o pomoc znajomych i rodzinę, którzy jeszcze nie mieli okazji przeglądać Twojego sklepu, zaproponuj im by zapoznali się z ofertą, poszukali określonego produktu i dali Ci znać, z czym mieli problem, czego im brakowało. Oczywiście, bliscy mogą obawiać się przekazywać Ci negatywne uwagi, wtedy zachęcamy do skorzystania ze wsparcia zewnętrznego i skontaktowania się z nami.

Zestawienie tych 7 podstawowych błędów, które przekładają się na problemy ze sprzedażą w sklepie internetowym, przygotowaliśmy w oparciu o nasze doświadczenie we współpracy z przedsiębiorcami zajmującymi się e-commerce. Oczywiście nie jest to wyczerpująca liczba powodów małej ilości zamówień w sklepie internetowym, stanowi jednak ona dobry punkt początkowy do analizy sklepu i wprowadzania zmian. Sprzedaż wymaga bowiem nieustannego rozwoju sklepu internetowego i dopasowywania nie tylko oferty, ale także samego sklepu do oczekiwań odbiorców.

Recommended Posts