Nieodłącznym elementem Twojego biznesu są różnego rodzaju materiały graficzne – vouchery dla klientów, ulotki, grafiki do postów czy relacji w mediach społecznościowych, dopasowane do marki zdjęcie w tle na fanpage firmy na Facebooku oraz wiele innych. Wspaniale jeśli na stałe współpracujesz z grafikiem, który je dla Ciebie przygotuje. Często jednak potrzebujesz przygotować coś samodzielnie, przede wszystkim z uwagi na ograniczony czas i budżet. Wówczas niezbędne będzie oprogramowanie, które Ci to ułatwi. Idealnie jeśli będzie bezpłatne. My polecamy w takich sytuacjach darmową aplikację online – Canva.

Dlaczego Canva?

Korzystając z Canva przygotujesz grafiki na potrzeby mediów społecznościowych – np. posty i relacje na fanpage na Facebooku czy na Instagram, ale także materiały marketingowe elektroniczne lub do druku – ulotki, broszury, vouchery, plakaty czy prezentacje. Do wyboru masz wiele zdefiniowanych formatów, dopasowanych do standardowych wymiarów. Możesz też skorzystać z niestandardowego wymiaru i samemu określić jakiej wielkości grafiki potrzebujesz.

Aplikacja Canva jest intuicyjna w obsłudze. Dużym ułatwieniem dla osób nie mających doświadczenia w przygotowaniu grafik są gotowe szablony dostępne w Canva. Możesz je w pełni edytować – zmienić kolorystykę, kroje pisma, tekst, dodać swoje zdjęcia i inne elementy, których potrzebujesz. Szablony stanowią jednak doskonały punkt wyjścia do wypracowania grafiki, która będzie ciekawa wizualnie, czytelna dla odbiorcy a zarazem spójna z identyfikacją wizualną Twojej marki. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego zachowanie spójności jest istotne zapraszamy do lektury naszego tekstu Nie zbudujesz marki bez dobrej identyfikacji wizualnej.

Nie raz pewnie miałeś problem skąd wziąć atrakcyjne, ale bezpłatne zdjęcia czy ikony. Canva rozwiązuje ten problem. W aplikacji jest dostępna biblioteka zdjęć – bezpłatnych i odpłatnych – oraz różnego rodzaju grafik. W jednym miejscu masz więc wszystko czego potrzebujesz.

Jak używać?

Z oprogramowania Canva możesz korzystać online z poziomu przeglądarki lub instalując aplikację na swoim telefonie. Niezbędne jest utworzenie konta przy użyciu adresu e-mail, konta Google lub konta na Facebooku. Dwie ostatnie opcje szczególnie doceniają osoby, które nie lubią mieć zbyt wiele kont i haseł. Podstawowe konto jest darmowe, opcja płatna daje dostęp do większych udogodnień, można się jednak bez nich obejść, zwłaszcza gdy pracujemy samodzielnie lub w małym zespole i tworzymy projekty na potrzeby jednej marki.

Zmiany w projektach wprowadzisz na zasadzie drag and drop, czyli przeciągnij i upuść. Wiele funkcji jest zbliżonych do popularnych edytorów tekstów, więc bez trudu znajdziesz potrzebne funkcje. Projekty są automatycznie zapisywane i możesz do nich wracać wybierając „Wszystkie Twoje projekty” z menu na stronie głównej aplikacji widocznej po zalogowaniu.

Początkujący użytkownicy często zastanawiają się czy w Canva mogą korzystać z własnych zdjęć i grafik. Oczywiście, trzeba je tylko dodać. Aby to zrobić należy z poziomu otwartego projektu wybrać z menu po lewej stronie „Przesłane” i kliknąć przycisk „Prześlij obraz lub wideo”. Po dodaniu pliki będą dostępne w „Przesłane” także podczas przygotowania kolejnych projektów.

Osoby znające język angielski mogą skorzystać z tutoriali przybliżających możliwości aplikacji.

Dlaczego jej potrzebujesz?

Pewnie zdarzyło Ci się zastanawiać skąd inne firmy mają takie ciekawe grafiki do postów w mediach społecznościowych. W dużej części są to grafiki przygotowane w Canva, sam szybko to zrozumiesz przeglądając dostępne szablony postów. Nie musisz się jednak obawiać, że Twoje grafiki będą takie same jak innych, bo oparte na gotowych szablonach. Zadbaj o ich dopasowanie do swojej marki – zmień kolory, krój pisma, dodaj własne zdjęcia. Pamiętaj, że istotna jest spójność wizualna Twojego biznesu, nie musisz do każdej grafiki dobierać nowych kolorów itp. by zainteresować odbiorcę.

Canva pomaga Ci dobrać odpowiedni rozmiar grafik do ich przeznaczenia. Nie będziesz musiał się więcej denerwować, dlaczego zdjęcie w tle na Facebooku nie jest przycięte tak jak byś chciał lub dlaczego ucięło teksty na grafice do posta na Facebooku. Wybierz tylko odpowiedni format i dostosuj go do swoich potrzeb. Jeśli chcesz stosować grafikę jednocześnie na Facebooku i Instagramie jako post, wybieraj w Canva formaty dopasowane dla Instagrama, czy w kwadracie. Na Facebooku też będą dobrze wyglądały.

Aplikacja Canva nie zastąpi specjalisty, czyli profesjonalnego grafika, który będzie potrafił dobrać kolory, kroje pisma i styl materiałów tak by podkreślały wartości Twojej marki i wspierały budowę jej wizerunku. Pomoże Ci jednak tworzyć ciekawe grafiki samodzielnie w oparciu o wypracowane już założenia dla Twojej marki.