
Klient rozpoznający Twój biznes po zobaczeniu fragmentu postu w mediach społecznościowych, ulotki reklamowej, opakowania. Czy to możliwe? Tak. Wymaga jednak stworzenia identyfikacji wizualnej firmy lub przynajmniej określenia kluczowych elementów wizualnych i ich konsekwentnego stosowania.
Z pewnością od razu potrafisz powiedzieć, jaka to marka. Gdy widzisz czekoladę w charakterystycznym fioletowym opakowaniu. Dostrzegasz fiolet i nieregularne kształty w reklamie operatora telefonii komórkowej. Czy niebieski i żółty wyróżniające sklep z meblami oraz wyposażeniem wnętrz. Specjalnie nie podajemy nazw. Jesteśmy przekonane, że wiesz jakie to marki. Oczywiście, są one duże i rozpoznawalne. Nie zbudowałyby jednak swojej mocnej pozycji bez dbania o spójny wizerunek.
Jednocześnie możesz się zastanowić nad lokalnymi, małymi i średnimi firmami, które szybko poznajesz, nawet nie widząc nazwy. Co je wyróżnia? Używają określonych kolorów i krojów pisma do oznaczenia budynku, samochodów, w materiałach reklamowych czy Internecie. Może mają także motyw przewodni w formie ciekawych ikon, symboli, grafik czy zdjęć. Nie zawsze mają logo, choć oczywiście jeśli jest i jest dobrze przygotowane to stanowi ważny element w budowaniu marki.
Dlaczego duże marki i małe firmy powinny dbać o wizualną stronę biznesu i spójny przekaz?
Budują one bowiem w ten sposób świadomość istnienia marki / firmy wśród obecnych i potencjalnych klientów. Klienci są bardziej skłonni im zaufać. Jeśli firmie brak konsekwencji w przygotowywaniu materiałów, a dodatkowo dobrane kolory, zdjęcia itp. nie pasują do jej charakteru to wówczas za każdym razem potencjalny klient w pewien sposób poznaje ofertę firmy od nowa. Może jej nie rozpoznać i nie wiedzieć nawet, że ma jej produkty, korzystał z jej usług i był z nich zadowolony.
Na co zwrócić uwagę by zbudować spójny wizerunek firmy?
Gdy już wiesz, że warto zadbać o spójność wizualnej strony Twojego biznesu, zapewne zastanawiasz się jak to zrobić. Z pewnością warto skorzystać ze specjalistycznego wsparcia – zlecić wykonanie identyfikacji wizualnej wraz z opracowaniem księgi znaku, która określi jak wykorzystywać opracowane założenia podczas tworzenia nowych materiałów.
Rozumiemy jednak, że możesz nie mieć możliwości zainwestowania w danym momencie w ten element rozwoju Twojej firmy. Na co wówczas powinieneś zwrócić uwagę?
- Na początek wybierz 3-6 kolorów, których będziesz używać we wszystkich materiałach. Ważne jest byś zwrócił uwagę na ich oznaczenie w palecie RGB i HEX oraz CMYK, tak by rzeczywiście był to zawsze ten sam kolor. Istotne jest również jak kolor odzwierciedla wartości Twojej firmy – więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule Kolor ma znaczenie, czyli dlaczego dobór kolorystyki dla firmy jest ważny. Wybierz również 2-3 kroje pisma, które będziesz wykorzystywać w materiałach drukowanych oraz internetowych. Pamiętaj, żeby sprawdzić czy posiadają polskie znaki.
- Jeśli posiadasz logo, zadbaj by było odpowiednio wyeksponowane w projektach. Nie umieszczaj go bardzo blisko innych grafik, zachowaj wolną przestrzeń wokół niego, by bardziej przyciągało wzrok. Stosuj konsekwentnie określoną wersję lub wersje logo, nie modyfikuj ich za każdym razem. Oczywiście możesz używać wersji kolorowej, czarnej i białej. Czasem może być niezbędna uproszczona wersja logo, ważne jednak byś nie tworzył do każdego projektu nowej alternatywy. Klienci wówczas nie zapamiętają jak logo wygląda i nie poznają firmy przy kontakcie z inną, kolejną wersją w materiałach promocyjnych.
- Dobierz dodatkowe elementy, które będą charakterystyczne dla Twojej firmy – ciekawy motyw graficzny, ikony, czy może określony styl, perspektywa wykonywania zdjęć. Jeśli będziesz je konsekwentnie wykorzystywać, sprawisz że klienci będą rozpoznawać Twój biznes bardzo szybko. Wyróżnisz się wówczas na tle innych, którzy próbując za każdym razem zrobić coś nowego, zaskoczyć odbiorców, nie budują zaufania i ciągłości w komunikacji wizualnej. Tymczasem ma ona ogromną siłę.
Budowanie spójnego wizerunki firmy nie jest prostym zadaniem. Wymaga czasu na określenie podstawowych założeń, które powinny być powiązane ze strategią biznesową firmy, a następnie dbałości o ich stosowanie. Jednak siła przekazu wizualnego jest ogromna, dlatego warto inwestować czas, pieniądze oraz prace w spójny i profesjonalny wizerunek marki.