Biznes gotowy na Święta

Co prawda mamy dopiero październik, jednak sezon na świąteczne prezenty z roku na rok zaczyna się wcześniej. Z badania przeprowadzonego w 2019 roku na zlecenie Mastercard wynika, że wielu Polaków o upominkach na Boże Narodzenie myśli już we wrześniu. Daje im to możliwość skorzystania z atrakcyjnych ofert i zaoszczędzenia pieniędzy oraz rozłożenia wydatków w czasie. Dla wszystkich sprzedawców oznacza to, że działania reklamowe i sprzedażowe należy rozpocząć wcześniej. Jeśli nie zaplanowałeś jeszcze przedświątecznych działań marketingowych, to w tym artykule znajdziesz garść pomysłów na zwiększenie sprzedaży.

W okresie świątecznym wzrasta ruch w wielu gałęziach handlu związanych ze sprzedażą produktów klientom indywidualnym. Dotyczy to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Z badań rynkowych wykonanych w sierpniu 2019 na zlecenie Mastercard wynika, że już 7 na 10 konsumentów planuje i finalizuje zakupy świąteczne poprzez kanał internetowy. Zakupy online pozwalają uniknąć tłoku i kolejek w centrach handlowych, umożliwiają łatwe porównywanie cen produktów oraz wyszukiwanie promocji bez wychodzenia z domu.

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Gemius , Polacy najczęściej kupują przez Internet odzież, akcesoria i dodatki, obuwie, książki, płyty, filmy, kosmetyki i perfumy, sprzęt komputerowy i AGD, a także meble i artykuły dekoracyjne. Jednak coraz większym zainteresowaniem cieszą się również tzw. prezenty niematerialne związane np. z pasją lub zainteresowaniami osoby obdarowywanej – vouchery do salonu urody lub SPA, wszelkiego rodzaju bilety – na wakacje, koncerty, do kina i teatru lub na wydarzenia sportowe.

Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów z powyższych kategorii, to tym bardziej zadbaj o przygotowanie sklepu i oferty na świąteczny boom. Nie chcemy Cię straszyć tym, że Twoja konkurencja na pewno już myśli o tym, jak przyciągnąć i zatrzymać klientów przed świętami. Chcemy pokazać Ci, że za pomocą kilku prostych działań sprawisz, że Twój sklep internetowy będzie przygotowany na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia, a oferta zyska atrakcyjny wygląd. Zobacz co możesz zrobić:

1. Pomysł na promocję

Ze wspomnianego wcześniej badania Gemius wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na wybór danego serwisu jest atrakcyjna cena produktu. Oprócz klasycznej obniżki, dobrze działają także rabaty % oraz vouchery ze zniżką na kolejne zakupy. Planując świąteczne promocje warto jednak zastanowić się, czy jesteście w stanie konkurować ceną. Zamiast obniżać koszt produktów, możesz również dodać coś jako gratis. Dobrym pomysłem mogą się okazać:

  • świąteczne zestawy prezentowe,
  • zapakowanie na prezent z dedykacją,
  • możliwość wymiany prezentu, jeśli nie spodoba się obdarowanemu,
  • bezpłatna dostawa.

2. Szata graficzna

Zadbaj o świąteczną atmosferę na stronie internetowej oraz w innych kanałach sprzedażowych, a także w social media, których używasz do komunikacji z klientami.  Kompleksowa zmiana szaty graficznej na stronie internetowej może być kosztowna. Najczęstszym rozwiązaniem jest przygotowanie banerów na stronę główną oraz dodanie świątecznego motywu do logotypu. Warto również pomyśleć o szablonie newslettera i wiadomości e-mail ze świątecznymi życzeniami.

Ponadto, zlecając grafikowi przygotowanie projektu banera poproś, aby wykonał ten sam projekt w wymiarach dostosowanych do innych kanałów komunikacji – cover photo i postów w social mediach oraz materiałów graficznych na potrzeby reklam (np. Facebook Ads).

3. Komunikacja, czyli to co publikujesz

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, który warto uwzględnić w publikowanych treściach. To, w których kanałach pojawią się świąteczne posty i wpisy zależy od zasobów oraz budżetu, którymi dysponujesz. Zanim jednak zaczniesz działać, zastanów się co chcesz komunikować – czy będą to wyłącznie życzenia, czy może zaproszenie do skorzystania z atrakcyjnej promocji. Niezależnie od tego na co się zdecydujesz, stwórz prawdziwą atmosferę Świąt Bożego Narodzenia uatrakcyjniając teksty zaplanowanych publikacji i opisów produktów. Komunikację możesz poszerzyć również o świąteczny pop’up na stronie internetowej oraz newsletter z rabatami i pomysłami na prezenty. Jeśli prowadzisz bloga, to koniecznie zaplanuj dodatkowy wpis, np. dotyczący pomysłów na prezenty.

4. Reklama

Jeśli zależy Ci na tym, aby zmaksymalizować świąteczne zyski i zainteresować swoją ofertą nowych, potencjalnych klientów, to spróbuj płatnych metod promocji. Ruch w sklepie zwiększysz zarówno dzięki Google Adwords, jak i kampaniom na Facebooku. Pamiętaj również o zainstalowania Pixela Facebooka, którego będziesz mógł w przyszłości wykorzystać do reklamy remarketingowej. Dotrzesz nią na przykład do osób, które odwiedziły Twoją stronę, ale opuściły ją bez finalizacji zakupów.

5. Sklep internetowy

Zmiana szaty graficznej to podstawa, ale warto również wprowadzić kilka dodatkowych, tymczasowych zmian na czas poprzedzający Święta. Do najbardziej popularnych zmian, które ułatwią Twoim klientom podjęcie decyzji zakupowych są:

  • utworzenie dodatkowej kategorii z ofertą świąteczną,
  • świąteczny filtr, po którym Klienci będą mogli sortować produkty polecane przez Ciebie jako prezent,
  • gotowe zestawy prezentowe dla tych, którzy nie mają czasu lub umiejętności kompletowania produktów do paczki dla najbliższych.

6. Dostawy

Dokonując zakupów w Internecie klienci zwracają uwagę na czas i koszt dostawy. Pamiętaj, że okres świąteczny, to okres wzmożonej pracy także dla poczty i kurierów. Zadbaj więc o ustawienie realnego czasu dostawy, aby uniknąć nieporozumień, a w konsekwencji utraty klientów. Miły gestem, który zachęci do zakupów będą też bezpłatne przesyłki zakupionych prezentów.

7. Obsługa klienta

W okresie świątecznym, zwłaszcza bliżej Świąt Bożego Narodzenia, gdy dokonywane są zakupy na tzw. ostatnią chwilę, szczególnie ważna jest troska o jakość komunikacji, dyspozycyjność oraz sprawne odpowiadanie na wiadomości i telefony. Warto w tym czasie zadbać o elastyczne podejście do ewentualnych problemów i wątpliwości zgłaszanych przez klientów. Jeśli możesz unikaj sporów, a te które się pojawiły próbuj załagodzić na korzyść kupującego. W takiej sytuacji dobrym sposobem jest zrekompensowanie niedogodności w postaci darmowej wysyłki, dodatkowego rabatu lub prezentu.

 

Na koniec warto również wspomnieć o metodach na porzucane koszyki w postaci reklamy remarketingowej lub automatycznych wiadomości e-mail, w których przypomnisz klientom, że przeglądali a nawet wrzucili produkty do koszyka. Zaplanuj w jaki sposób możesz ich przekonać, aby wrócili i dokończyli transakcje – rabat, bezpłatna wysyłka, prezent?

Pamiętaj także, aby przed świątecznym boomem przetestować ścieżkę zakupową w poszukiwaniu ewentualnych błędów, które może napotkać Twój klient. Sprawdź, czy Twoja strona jest zoptymalizowana a wersja mobilna responsywna.  Zanim ogłosisz promocję, upewnij się, że serwer sklepu internetowego poradzi sobie z większym ruchem na stronie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, że strona nie działa lub ładuje się bardzo długo z uwagi na przeciążenie. Jeśli zadbasz o wszystkie kwestie techniczne, to wysiłek włożony w stworzenie świątecznej atmosfery sprawi, że osiągniesz wyznaczone cele sprzedażowe.

Recommended Posts