Co wyróżnia dobre logo dla firmy?

Rozejrzyj się wokół siebie? Ile logo widzisz? Są na produktach spożywczych, które masz w kuchni, ubraniach, które ubierasz, sprzętach, które kupujesz do domu i biura, są w sklepach i na ulicach. Codziennie stykasz się z logo różnych firm i marek, a tylko część z nich potrafisz bez problemu rozróżnić. Dlaczego? Ponieważ są dobrze zaprojektowane i dzięki temu łatwo je zapamiętać.

Dlaczego logo jest ważne?

Nazwa przedsiębiorstwa oraz logo to dwa kluczowe elementy dla budowy silnej i rozpoznawalnej marki. Najczęściej pierwszy kontakt z firmą łączy się z poznaniem jej nazwy oraz zobaczeniem jej logo, czy to online czy na materiałach drukowanych. To moment, który często decyduje o dalszym odbiorze firmy przez klienta, tym czy uzna ją za wartą poznania i zaufania.

Jednocześnie wygląd logo wpłynie na to jakie skojarzenia z firmą będzie w przyszłości miał klient, czy będzie utożsamiał ją z nowoczesnością, luksusem? Czy też nie zapamięta jej, bo logo nie spełniło swojej roli.

Jakie cechy ma dobre logo?

Stworzenie listy cech dobrego logo jest trudne, dlatego że bardzo zróżnicowane projekty doskonale spełniają swoją funkcję „twarzy” marki. Postarałyśmy się jednak przygotować zestawienie trzech cech, które naszym zdaniem, są kluczowe przy ocenie logo. Można byłoby poszerzyć tą listę do kilku punktów, jednak te trzy wytyczne stanowią podstawę dla wszystkich pozostałych wskazówek, jakie powinno być dobre logo. Mamy nadzieję, że je zapamiętacie i z powodzeniem zastosujecie.

  1. Przybliża charakter firmy

Logo powinno odzwierciedlać istotę marki, wyrażać wartości, którymi się kieruje, budzić określone, pożądane przez firmę skojarzenia. Na przykład zabawy, radości, beztroski w przypadku firmy produkującej zabawki dla dzieci, czy rzetelności, wiedzy i doświadczenia w przypadku radcy prawnego. Na odbiór logo wpływają dobór kroju pisma i kolorystyki oraz oczywiście zastosowane elementy graficzne.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że dosłowność nie jest niezbędna, a wręcz jest czasem niewskazana. Krawcowa nie musi mieć igły i nitki w logo, a firma transportowa samochodu, są to bowiem często wykorzystywane schematy, które sprawią, że logo będzie bardzo zbliżone do innych firm z branży.

  1. Jest proste

Prosty projekt logo jest łatwy do zapamiętania, osoby mające z nim styczność mogą go szybko odtworzyć w pamięci, a nawet samodzielnie naszkicować. Dzięki temu logo, a tym samym firma, szybciej staje się rozpoznawalne. Jednocześnie proste logo można zastosować z powodzeniem, zarówno na bilbordach, jak i małych naklejkach. Nawet podczas zmniejszania nie traci na czytelności.

  1. Odróżnia firmę od konkurencji

Wyjątkowe logo sprawi, że firma będzie bardziej rozpoznawalna od konkurencji. Dlatego przestrzegamy przed korzystaniem ze schematów powszechnie wykorzystywanych przez inne firmy na rynku, zlecaniem wykonania projektu logo prosząc o przygotowanie czegoś podobnego do logo konkurencyjnych marek. Oczywiście określone branże kojarzą się z wybraną kolorystyką czy stylem, ale to nie oznacza, że nie sposób dla firmy stworzyć znaku graficznego, który będzie unikalny. Dobór kształtu, zastosowanie ciekawego zestawienia kolorów, wykorzystanie symboli – możliwości jest bardzo wiele.

 

Odzwierciedlające charakter firmy, proste i tym samym łatwe do zapamiętania i wykorzystania na różnych powierzchniach, unikalne logo wspiera rozwój firmy. W przypadku małych firm, szczególnie specjalistów prowadzących własną działalność, wizerunek firmy i wizerunek osoby są ze sobą ściśle powiązane. Wówczas warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną istotną cechę logo – podoba się osobie, którą reprezentuje. Jeśli logo będzie spełniać wszystkie trzy wymienione wcześniej cechy, a właściciel firmy nie będzie się z nim utożsamiać, nie polubi go, to wówczas nie spełni ono swojej roli. Właściciel będzie miał bowiem opory przed wręczaniem wizytówek z logo, pokazywaniem materiałów firmowych. Dobry projekt logo powinien zatem być dobrze przygotowany projektowo, a zarazem odpowiadać osobie, która będzie go wykorzystywać w swojej działalności.

Rozpoczynasz działalność gospodarczą? A może myślisz o odświeżeniu logo? Nie wiesz jak się za to zabrać? Zapraszamy do kontaktu!

Recommended Posts