
O czym myślisz patrząc na zdjęcie towarzyszące temu artykułowi? Jakie emocje i uczucia budzi w Tobie błękit wody i ciepły, intensywny odcień żółtej farby, którą został pomalowany beton? Pomyślałeś o wakacjach, lecie, słońcu i chwili odpoczynku? Dlaczego? Ponieważ kolory wywołują określone skojarzenia. To samo zdjęcie w odcieniach szarości, wywołałoby u Ciebie inne odczucia. Dlatego ważnym jest by kolorystyka wykorzystywana przez firmę bądź markę, współgrała z wizerunkiem, który chce ona budować, emocjami jakie pragnie budzić u odbiorców, kolor ma bowiem ogromne znaczenie dla komunikacji.
Czerwony, żółty i niebieski, co oznaczają?
Kolorom towarzyszą skojarzenia, które mają związek z przyrodą, ale są także uwarunkowane kulturą i historią, czy osobistymi przeżyciami odbiorcy. Kolor, jego tonacja, nasycenie, połączanie z innymi jest swego rodzaju językiem, niesie określone przesłanie. Przyjrzyjmy się kolorom podstawowym – czerwonemu, żółtemu i niebieskiemu.
Czerwień kojarzy się z miłością, siłą, energią. W wyrazistych, ostrych odcieniach wiązana jest z dynamizmem i wykorzystywana do przyciągnięcia uwagi, dlatego używana jest powszechnie w materiałach reklamowych czy przyciskach akcji na stronach internetowych. W połączeniu z zielenią kolor czerwony budzi skojarzenia ze Świętami Bożego Narodzenia, natomiast w zestawieniu z czernią wykorzystywany jest by podkreślić dynamikę lub nawiązać do tematyki erotycznej.
Żółty jest utożsamiany ze szczęściem, kreatywnością, optymizmem i energią, kojarzony jest z latem, słońcem, radością, pozytywnie wpływa zatem na poprawę humoru. Podobnie jak czerwień wykorzystywany jest by zwrócić uwagę odbiorców, zwłaszcza jeśli nie jest barwą dominującą w projekcie, a jedynie podkreślającą określone elementy, np. kluczowe hasła reklamowe. Powszechnie wykorzystują go marki związane z budownictwem.
Niebieski, obok czarnego i białego, uważany jest za natomiast za najbardziej neutralny. Kojarzony jest z zaufaniem, bezpieczeństwem, stabilnością, profesjonalizmem oraz nowoczesnością, dlatego często wykorzystywany jest w logo firm, którym zależy na budowie takiego wizerunku wśród klientów. Jednocześnie niebieski utożsamiany jest z wodą i niebem, dlatego wywołuje skojarzenia związane z wypoczynkiem, relaksem, dobrą zabawą, zwłaszcza w jasnych, intensywnych barwach, mogą go zatem z powodzeniem wykorzystywać marki z branży turystycznej i wypoczynkowej.
Ton, nasycenie i zestawienie kolorów, czyli o czym pamiętać dobierając kolory?
Skojarzenia i uczucia, jakie wywołuje u odbiorcy kolor, są zatem również uzależnione od tonu oraz zasycenia określonej barwy. Ton to odmiana koloru ze względu na jego jasność lub ciemność – niebieska barwa może być zatem błękitna lub granatowa, kojarzyć się z latem i odpoczynkiem nad morzem lub głębią oceanu, bezkresem i majestatem.
Natomiast nasycenie, czyli intensywność koloru, sprawia, że jedne kolory określamy jako jaskrawe, a inne jako stonowane. Oczywiście wpływa to na ich odbiór przez nas. Na przykład czerwień może być intensywna i przywodzić na myśl płomienie, żar ogniska, ciepło lub stonowana i kojarzyć się ze zmysłowością, subtelnością.
Ponadto znaczenie koloru może się zmienić w połączeniu z innymi kolorami. Dobierając kolory należy zatem wziąć pod uwagę także kontrast i harmonię, to jak wpływają na czytelność projektu, a jednocześnie jaki nastrój, przekaz tworzą.
Nie można również zapomnieć o tym, że w różnych częściach świata symbolika kolorów może być różna. Czerń jest symbolem śmierć i żałoby w Europie, natomiast w Indiach i Chinach tę rolę pełni kolor biały. Kontekst kulturowy uwarunkowuje znaczenie koloru, dlatego należy zwracać na niego szczególną uwagę projektując identyfikację wizualną czy materiały na rynek międzynarodowy. Błędny dobór kolorystyki, może bowiem zepsuć odbiór nawet najlepiej dopracowanego projektu graficznego.
Kolory marki, wspierając czy hamują jej rozwój?
Określając kolorystykę, którą będzie wykorzystywać firma w swoich materiałach drukowanych, na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych, należy pamiętać o znaczeniu kolorów. Zastanowić się jakie uczucia chcemy wywołać u potencjalnych klientów, z czym ma się nasza firma im kojarzyć, czy będziemy działać na rynkach międzynarodowych, a następnie dobrać kolory, które będą wspierać nasze działania i rozwój przedsiębiorstwa.
Jeśli pominiemy ten ważny aspekt, nie docenimy znaczenia kolorów, mogą one negatywnie wpłynąć na skuteczność naszych działań biznesowych, a nawet rozwój firmy. Źle dobrane kolory będą bowiem komunikowały odbiorcom zupełnie inne przesłanie niż byśmy chcieli. Na przykład jeśli identyfikacja wizualna radcy prawnego będzie wykorzystywać intensywne, kontrastowe odcienie czerwieni i żółtego, zwróci uwagę, jednak kancelaria nie będzie postrzegana jako profesjonalna, stabilna, odbiorcy mogą mieć również wątpliwości dotyczące jakości usług. Natomiast jeśli przedszkole wybierze czerń, biel i szarość, nie będzie kojarzone z radością i dobrą zabawą, a raczej z powagą i zachowawczością, a czy tego oczekujemy od dobrego przedszkola?
Jeśli nie wiesz, czy kolorystyka wykorzystywana przez Twoją firmę jest właściwa lub dopiero planujesz jej wybór, zapraszamy do kontaktu z nami.